יו אנד מור יועצים בע״מ

האם לרכוש או לשכור דירה?

מדי פעם מתפרסמים מאמרים בעיתונות או באתרי אינטרנט שמסקנתם הינה כי עדיף לשכור דירה ולא לרכוש דירה בהלוואת משכנתא, וזאת בין היתר בשל עלויות הריבית הנלוות לרכישת דירה בהלוואת המשכנתא.

כמובן שחלופה של מגורים בדירה שכורה כל החיים אינה כדאית מבחינה כלכלית, כי בסופו של דבר כספי השכירות ששולמו יורדים לטימיון ובסופו של דבר אין לאדם נכס בבעלותו.

בשנים האחרונות יצא לי לקרוא ניתוחים כלכליים שלפיהם כדאי לחסוך הון עצמי לרכישת הדירה בתקופה של 15 שנה למשל ורק אז לרכוש דירה (ללא הלוואה). כמו כן, במהלך השנים פנו אלי לקוחות כדי להתייעץ איתי בשאלות דומות, אחרי שנתקלו באותם ניתוחים כלכליים.

הניתוחים הכלכליים  אותם הזכרתי, אינם מביאים בחשבון כמה פרמטרים חשובים:

  • רוב האנשים לא מסוגלים לחסוך ב-15 שנה סכום לרכישת דירה. נניח שמדובר בדירה בעלות של 2 מיליון ₪ יש לחסוך מדי חודש כ-11 אלף ₪, סכום שרוב המשפחות שאני מכיר לא מסוגלות לחסוך מדי חודש (בוודאי כאשר באותו זמן הן גם משלמות שכ"ד).

אגב, אם נביא בחשבון את השקעת החיסכון החודשי בתשואה שנתית של 5% (לאחר מס), הסכום שנצטרך לחסוך במשך 15 שנה יהיה 7,500 ₪ לחודש – סכום לא מבוטל.

  • עליית ערך הדירה מכריעה את הכף בדרך כלל לטובת חלופת הרכישה כבר מהיום, לאור עליית מחירי הנדל"ן בישראל בעשורים האחרונים וצפי להמשך עלייה בעתיד הנראה לעין.
  • מחירי השכירות מאמירים במקביל לעליית מחירי הדירות, כך ששכירות למשך 15 שנה תאפשר חיסכון קטן יותר ממילא.
  • מעבר לעניין הכלכלי, רוב הישראלים לא מוכנים לגור בדירה שכורה לתקופה ארוכה.

 

לכן, לדעתי חלופת המגורים בדירה שכורה למשך 15 שנה למשל ורק לאחר מכן רכישת הדירה מהון עצמי, אינה רלוונטית לשוק בישראל.

גם כאשר מחליטים לרכוש דירה, יש פרמטרים שונים לדירה בה אתם מתכוונים לגור לבין דירה להשקעה. אכתוב על כך באחד הפוסטים הבאים.

דילוג לתוכן